Kiermasz świętokrzyskich produktów regionalnych
Tradycyjne wędliny, pieczywo na zakwasie i ekologiczne dżemy – to tylko niektóre produkty, jakich można było spróbować podczas kiermaszu Sieci Dziedzictwo Kulinarne Świętokrzyskie. Impreza odbyła się 15 marca w Best Western Grand Hotel w Kielcach i jest pierwszym z cyklu ośmiu kiermaszów zaplanowanych w tym roku. Współorganizatorem przedsięwzięcia jest Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.
Kiermasz był doskonała okazją do spróbowania i zakupienia wędlin tradycyjnych z Łosienia (kiełbasa łosieńska, salceson cwaniak z Łosienia) i Kapałowa (kiełbasa i pasztetowa radoszycka), a także pieczywa na zakwasie z Piekarni w Bodzentynie oraz orkiszowego z Gospodarstwa Ekologicznego Ekorab. Firmy: Twój Ogród ze Starachowic i Sad Danków z Dankowa Dużego oferowały naturalne, ekologiczne dżemy i konfitury w wyjątkowych smakach, jak np. czerwona mirabelka czy rabarbar, zaś Fundacja Domy Wspólnoty Chleb Życia – wymyślne przetwory z warzyw, w tym słynne ogórki wujaszka. Nie zabrakło też zdrowych słodkości nagrodzonych Perłą: miodu spadziowo-nektarowego z pasieki Miody Napękowskie i kazimierskiego miodu akacjowego z pasieki Prawdziwe Miody. Gospodarstwo Ekologiczne „Ekolud" zaprezentowało natomiast ciekawe ekologiczne warzywa (jarmuż, roszponka, portulaka), a Pani Janina Kula z Wełcza – aromatyczny czosnek wójczański. Na stoisku Gospodarstwa Ogrodniczego „Szymanówka" i Gospodarstwa Sadowniczego Państwa Brodów z Milczan można było dostać świeże jabłka sandomierskie oraz gotowe jabłka do szarlotki. Nie zbrakło też naturalnego tłoczonego soku z jabłek z firmy Smaki Ogrodu z Bielin oraz najprawdziwszego masła i twarożku śmietankowego z Jędrzejowskiej Spółdzielni Mleczarskiej w Wodzisławiu.
Marcowy kiermasz Sieci Dziedzictwo Kulinarne Świętokrzyskie był pierwszym z cyklu ośmiu kiermaszów, które odbywać się będą, z pominięciem lipca i sierpnia, w każdą drugą sobotę miesiąca (w kwietniu – pierwsza sobota). Celem cyklu jest zapoznanie mieszkańców Kielc i okolic z bogactwem kulinarnego dziedzictwa regionu świętokrzyskiego oraz promowanie bezpośredniego kontaktu konsumenta z produktem i producentem, który pozytywnie wpływa na wzrost świadomości lokalnej społeczności w zakresie zdrowego odżywiania.